Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok
Hulpaanbod > Hulp voor naasten > Tips

 

 

Tips 

 

Gouden tips bestaan helaas niet als iemand in uw omgeving psychische problemen heeft. Toch kunnen tips u inzicht geven, waardoor u anders tegen zaken aan kunt gaan kijken. Ook kan het u een steun in de rug geven. Op die manier zijn de onderstaande tips bedoeld. Het zijn algemene tips over hoe u goed voor uzelf kunt zorgen, zodat u niet overbelast raakt. Ze zijn als volgt onderverdeeld: 

  • informatie zoeken over psychische problemen 
  • contacten onderhouden en activiteiten ondernemen
  • goed slapen met tips over het verminderen van piekeren
  • uzelf uiten en steun zoeken
  • grenzen stellen
  • aandacht voor zaken die goed gaan 
  • het opstellen van een noodplan als u zich ernstig zorgen maakt

Bent u op zoek naar tips over het omgaan met een specifieke psychische ziekte, dan kunt u deze onder psychische problemen vinden. Ook kunt u deelnemen aan cursussen en informatiebijeenkomsten of contact met ons opnemen.

 

 

Informatie zoeken over psychische problemen

Als u betrokken bent bij iemand die psychische problemen heeft, is het heel logisch dat u meer wilt weten over een bepaalde psychische ziekte. Door informatie hierover te lezen, kunt u degene met psychische problemen misschien beter begrijpen. Het kan u ook helpen in het omgaan met de verschijnselen van de ziekte en met de situatie.  

Om informatie te vinden, kunt u verschillende wegen bewandelen. Op deze site staan links naar andere websites, u kunt informeren bij familie-organisaties en ook kunt u een bezoek brengen aan de bibliotheek. Daarnaast kunt u ook deelnemen aan cursussen, informatiebijeenkomstenen gebruik maken van de e-mailcoaching.

Als uw familielid in behandeling is, kunt u een gesprek/gesprekken met zijn/haar hulpverlener aanvragen. Hij kan u informeren over de ziekte, maar kan u ook tips en advies geven over hoe u met de situatie om kunt gaan. Op deze site vindt u ook tips over contact met de hulpverlening.

 

Contacten onderhouden en activiteiten ondernemen 

Als u veel zorgt voor een ander, kunnen contacten met vrienden en familie gemakkelijk verwateren. Ook kan het zijn dat u minder ontspannende activiteiten onderneemt. Het is logisch dat veel in het teken komt te staan van degene die ziek is. Maar als deze situatie lang blijft bestaan, kan u overbelast raken. Daarom is het belangrijk dat u contacten met dierbaren behoudt of herstelt. Door samen met vrienden of familie leuke activiteiten te ondernemen, houdt u het zorgen voor de ander beter vol. 

Het is misschien ook de moeite waard om met degene die psychische problemen heeft iets leuks te ondernemen. Dit kan de aandacht van de problemen wat afleiden. Misschien dat hij of zij dingen niet kan, maar met een beetje creativiteit kunt u samen vast activiteiten vinden, die wel mogelijk zijn. Probeer juist in het alledaagse leven leuke momenten te creëren. Hieronder staan een aantal suggesties van activiteiten die u, alleen of samen, kunt ondernemen:

  • sporten/bewegen (fietsen, wandelen/joggen, tennissen, bowlen, dansen) 
  • muziek (radio/cd luisteren, muziek maken, zingen)
  • film (dvd kijken, naar bioscoop)
  • reizen (vakantieplannen maken, dagje weg, kamperen)
  • eten/drinken (samen koken, in café iets drinken)
  • creatieve dingen doen (schilderen, tekenen, beelden maken, handwerken, foto’s maken, acteren)
  • schrijven en lezen (boek lezen, verhalen/gedichten schrijven)
  • dieren (dieren verzorgen, met hond wandelen)
  • winkelen (iets voor jezelf kopen, naar rommelmarkten gaan)
  • spelletjes (spelletjes doen, gamen, kaarten)
  • natuur (in de natuur zijn, in tuin werken, naar strand gaan)

 

Goed slapen 

Goed slapen is erg belangrijk. Helemaal als u door omstandigheden veel meemaakt. Iemand die goed is uitgerust, kan de dingen meestal beter aan dan iemand die moe is. Hieronder staan een aantal algemene tips, die bijdragen aan betere nachtrust:

  • Onderneem vlak voor het slapen gaan geen inspannende activiteiten, zoals sporten.
  • Kijk voor het slapen gaan niet naar een spannende film en lees geen spannend boek.
  • Drink 's avonds geen koffie, alcohol of cola.
  • Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op en doe geen lange middagdutjes.
  • Ga niet in uw slaapkamer televisie kijken of computeren. De slaapkamer is er om te slapen. Als u niet kunt slapen, kunt u beter opstaan en in een andere kamer een boek lezen, televisie kijken of naar de radio luisteren. 

Veel mensen hebben last van piekeren, met name ’s nachts. Er is een aantal technieken die u kunt toepassen om het piekeren te verminderen. Hieronder worden ze kort genoemd:

 

Gedachten Stop Techniek 

Deze techniek is erop gericht om uw negatieve gedachten te onderbreken en uw gedachten te richten op andere dingen. Wanneer u in de gaten krijgt dat u zich zorgen maakt, zeg dan hardop of in uzelf ‘STOP’! 

Piekerkwartier 

Een piekerkwartier is een afgebakende tijd gedurende de dag waarbij u wat langer bij uw zorgen stil staat. Als negatieve gedachten bij u opkomen, buiten uw piekerkwartier (bv. ’s nachts), schrijf ze dan op een lijstje en laat die gedachten verder niet toe. Tijdens het piekerkwartiertje kunt u hierover nadenken. Reserveer elke dag tijd voor uw piekerlijst. 

Afleiding zoeken 
Doorbreek het piekeren door iets anders te gaan doen. Ga bijvoorbeeld uit bed om een tijdschrift te lezen waar u niet bij na hoeft te denken, drink een warm glas melk, of fantaseer over iets leuks. 

Het is vaak lastig om te leren niet te piekeren als u in bed ligt. Het is iets dat u moet oefenen en de ene keer zal het beter gaan dan de andere keer. Een deskundige van de e-mailcoaching kan u helpen bovenstaande technieken aan te leren en kan u tips en ondersteuning bieden om te leren ontspannen.

 

Uzelf uiten en steun zoeken 

Veel mensen, die betrokken zijn bij iemand met psychische problemen, maken zich veel zorgen en hebben gevoelens van onmacht en frustratie. Het is belangrijk om deze gevoelens niet op te kroppen. Als u uw gevoelens uitspreekt, kunnen anderen beter op u reageren en u misschien wel tot steun zijn. Ook al lost het niet altijd een probleem of moeilijke situatie op, het kan u wel een gevoel van opluchting geven. Daarbij kan het helpen te voorkomen dat u zelf lichamelijke of psychische klachten krijgt.

Niet iedereen uit zichzelf op dezelfde manier. Belangrijk is om te ontdekken wat ù het meeste helpt. Voor de één helpt het over de situatie te praten, voor de ander helpt het om dingen van zich af te schrijven. Weer anderen uiten zich liever op een creatieve manier door te schilderen of muziek te maken. En ook sporten kan een goede uitlaatklep zijn, bijvoorbeeld als u boos of gefrustreerd bent. 

U hoeft er niet helemaal alleen voor te staan. Probeer steun te zoeken bij mensen, die u vertrouwt. Zij kunnen luisteren, helpen en misschien advies geven. Vaak is het moeilijk om een eerste stap te zetten om iemand in vertrouwen te nemen. Veel mensen zijn bang om anderen te belasten. Maar, u zult merken dat veel mensen het prettig vinden om iets voor een ander te betekenen. U kunt ook steun zoeken bij familieorganisaties. Zij kunnen u een luisterend oor bieden en informatie en tips geven.

 

Grenzen stellen 

Misschien maakt u het ook wel mee dat degene met psychische problemen, bewust of onbewust, over uw grens gaat. Bijvoorbeeld door vaak (bij nacht en ontij) een beroep op u te doen, door u te beledigen of te beschuldigen of door veel aandacht te vragen. Hoe moeilijk het ook is: het is belangrijk om grenzen te stellen. Het is niet alleen voor uzelf belangrijk, maar uiteindelijk helpt u degene met psychische problemen er ook mee. U houdt het immers zelf niet vol als de ander steeds over uw grenzen gaat. Stelt u uzelf eens de volgende vragen om wat meer duidelijkheid te krijgen:

  • Wat wil ik zelf?
  • Wat is voor mij belangrijk?
  • Wat vind ik wel of niet acceptabel van de ander?
  • Wat kan ik aan en wat niet?
  • Wanneer wordt mijn dagelijkse routine (teveel) beïnvloed of lukken dingen niet meer?

Als u moeite heeft met grenzen stellen, kan u de huisarts vragen u op weg te helpen. Hij/zij kan samen met u bespreken welke grenzen u kunt en wilt stellen. Soms voelen mensen niet meer waar de grens voor hun ligt. In dat geval is het goed om aandacht te besteden aan signalen die het lichaam geeft. Het lichaam geeft vaak signalen als er over grenzen heen wordt gegaan (denk aan hoofdpijn, moeheid, slaapproblemen, buikpijn). 

Grenzen leren stellen gaat met vallen en opstaan. Naarmate u beter zicht krijgt op uw persoonlijke grenzen en ze vaker stelt, zal het stukje bij beetje beter gaan. Wees niet teleurgesteld als het u de ene keer wel lukt en de andere keer niet. Nieuwe dagen, nieuwe kansen!

 

Aandacht voor de dingen die goed gaan 

Mensen zijn geneigd om te kijken naar alles wat mis gaat. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij de ander. Toch gaan er vaak ook een hoop dingen goed, al zijn het soms hele kleine dingen.

Schrijf bijvoorbeeld elke week een paar dingen op die goed gaan, die u waardeert aan uzelf. Met welke kwaliteiten en eigenschappen van uzelf bent u tevreden? Waar bent u trots op? En, wat waardeert u aan degene met psychische problemen? Zijn er zaken die afgelopen tijd goed zijn verlopen?
Door te kijken naar de zaken die goed gaan, wordt niet alles bepaald door de zaken die niet goed gaan. Dit kunnen lichtpuntjes zijn die u verder kunnen helpen.


Noodplan 

Als het erg slecht gaat met degene met psychische problemen en u bang bent dat hij een gevaar voor zichzelf of voor anderen is, zorgt dit voor veel angst, stress en zorgen. In crisissituaties kunt u via de huisarts, de crisisdienst van de geestelijke gezondheidszorg inschakelen (dit is ook mogelijk als uw familielid niet in behandeling is). De crisisdienst komt in actie als iemand een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is. Zij maakt een inschatting van de situatie.

Als de crisis bezworen is en de rust is weergekeerd, kunt u samen met degene met psychische problemen en zijn hulpverlener een noodplan/crisisplan opstellen, zodat alle betrokkenen (dus ook degene met psychische problemen) weten wat ze moeten doen als het weer mis gaat. U spreekt dan bijvoorbeeld af welke signalen op een 'noodsituatie' duiden, welk nummer u moet bellen, wie de contactpersonen zijn etc. Dit neemt uw zorgen meestal niet weg, maar het kan wel rust geven.