Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok
Hulpaanbod > Klachten en Symptomen > Omgaan angst

Heeft uw partner, kind, vriend(in) een angststoornis?

 

Veel mensen zijn wel eens bang. Dat is maar goed ook, want een angstig gevoel waarschuwt u voor gevaarlijke situaties. Als u bijvoorbeeld schrikt van een harde knal, wordt uw lichaam in staat van paraatheid gebracht om snel te kunnen reageren.

 

Er zijn ook mensen die bang zijn zonder dat daar echt een reden voor is. Ze durven de straat niet op of zijn bang om andere mensen te ontmoeten. Wanneer de angst zo extreem en overheersend is dat iemand niet meer normaal kan functioneren in het dagelijks leven spreek je van een angststoornis. Veel voorkomende klachten bij mensen met een angststoornis zijn: 

  • één of meerdere specifieke angsten, zoals angst voor vuil, liften enz.
  • overmatig piekeren, bijv. zich veel zorgen maken over de toekomst
  • prikkelbaarheid 
  • slaapproblemen 
  • concentratieproblemen 
  • hartkloppingen 
  • zweten 
  • sneller ademen 
  • pijn op de borst 
  • trillen of beven

Bij ouderen zijn angststoornissen vaak goed verborgen. Als ze al naar de dokter gaan, is het vaak met klachten als druk op de borst en duizeligheid. Echter, veel ouderen hebben last van een angststoornis. Dit kan zich uiten door bijvoorbeeld overmatig piekeren. De angst kan hun leven zodanig beïnvloeden dat zij de deur niet meer uitkomen. Omdat ouderen niet meer deelnemen aan het werkende leven valt dit minder op.

 

Tips over omgaan met iemand met een angststoornis

Als uw partner, familielid of vriend(in) een angststoornis heeft, kan het best moeilijk zijn om hier goed mee om te gaan. Een aantal tips:

  • Probeer de angst niet weg te praten, hoe overdreven deze angst u ook lijkt. Erken en accepteer de angst.
  • Stel korte, duidelijke vragen om erachter te komen wat de ander bang maakt. Wellicht kan dan de oorzaak van de angst worden weggenomen.
  • Laat u zich niet meeslepen in de angst van de ander. Laat u ook niet voor het karretje spannen om dingen over te nemen, zodat de ander de angstige situaties steeds kan mijden. Dit verergert de angst alleen maar.
  • Zorg eventueel voor ontspanning en afleiding door bijvoorbeeld samen iets te ondernemen.
  • Als iemand in het gezin psychisch ziek is, is het van belang om oog te hebben voor de (andere) kinderen in het gezin.

 

CONTACT

Wilt u meer informatie over angst of wilt u een persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op of meldt u aan voor een van onze cursussen of activiteiten.


U kunt op deze site ook tips vinden over hoe u goed voor uzelf kunt zorgen, zodat u niet overbelast raakt.

 

 

MEER WETEN OVER ANGST EN PANIEK?

Neem dan eens een kijkje op: 

Fonds Psychische Gezondheid        Angst, Dwang en Fobie stichting      Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie