Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok
Nieuws > Als je niet blij wordt van de zomer...

Als je niet blij wordt van de zomer...

12 juni 2017

Nog even en dan breekt het zomerseizoen aan. De meeste mensen worden daar blij van, maar dat geldt niet voor iedereen. Alsof het licht dwars door je heen snijdt, zo voelen mensen met een zomerdepressie zich bijvoorbeeld. Het komt niet heel veel voor, ongeveer bij 0,1 procent. Zij ervaren dezelfde klachten als mensen met een “gewone” depressie, maar dan seizoensgebonden.

 

 

Wat een zomerdepressie veroorzaakt, is nog onduidelijk maar wetenschappers vermoeden dat de vele zonuren het dag/nachtritme bij sommige mensen verstoort en er zo aan bijdraagt. Het is dus eigenlijk het tegenovergestelde van een winterdepressie.

 

Gevoelens van leegte, doelloosheid en onzekerheid kunnen ook komen door de komkommertijd. Wanneer we bezig zijn dan maken we meer stresshormonen aan, waaronder cortisol en adrenaline. Ze stellen ons afweersysteem op scherp, geven energie en zorgen voor het "geluksstofje" serotonine. Kom je plotseling in een rustiger vaarwater dan kan je daar somber van worden. Zeker als je al gevoelig bent voor psychische klachten.

 

Anderzijds kan het op vakantie gaan juist weer voor extra stress zorgen. Verlopen paspoorten, de boekingskosten blijken hoger dan gedacht, ruziënde kinderen op de achterbank, lokale bevolking die nauwelijks Engels spreekt, noem maar op. En misschien komt die depressie bij jou wel helemaal niet door de zon, maar merk je het zomers gewoon eerder op. Immers, je kan de schuld niet langer afschuiven op het sombere weer dus waarom voel je je dan zo rot? Hieronder een aantal adviezen voor degenen die vatbaar zijn voor de summerblues (naast hulp zoeken natuurlijk).

 

Tips tegen zomerdips

  • Plan vooruit. Als je van jezelf weet dat last hebt van een zomerdepressie, bedenk dan alvast in de lente wat je kan doen om je klachten te verlichten. Geef je bijvoorbeeld op voor een leuke zomerworkshop of schrijf je (online) in voor vrijwilligersactiviteiten als je naar verveling neigt. Doe het juist wat rustiger aan als je gauw overbelast raakt tijdens het warme jaargetijde. Wellicht kan je tijdelijk minder werken, ondersteuning vragen in je (gezins)huishouden of alvast een (extra) gesprek inplannen bij je een hulpverlener.
  • Zoek steun in je netwerk. Sociale contacten helpen tegen gevoelens zoals eenzaamheid. 
  • Laat het “moeten” los en stel niet te hoge doelen en verwachtingen. Daarmee loop je het risico op faalervaringen en teleurstellingen en dat komt je humeur niet ten goede. Hou je ervan om je zomer lekker rustig door te brengen met een boek in de schaduw van je achtertuin? Alles is prima, zolang jij je er goed bij voelt. En dwing jezelf vooral niet om verplicht te genieten. 
  • Zoals je vast al vaak gelezen hebt, is het goed om in beweging te blijven en gezond te eten. Maar leg de lat vooral niet de hoog. Het is helemaal niet erg om iets rustiger te sporten dan je gewoonlijk doet, zeker bij hoge temperaturen. Dus wees ook daarin niet te streng. 
  • Let op je slaapgedrag. De eerste nacht in een nieuwe omgeving is je linkerhersenhelft actiever tijdens de slaap. Vermoedelijk om snel op dreigende omgevingssignalen te kunnen reageren. Als je iets vertrouwds meeneemt, zoals je eigen kussen dan helpt dat meestal. 
  • En voor degene die het zich kan veroorloven, heb je al eens gedacht aan een koelere vakantiebestemming zoals Groenland? Dan ben je nog origineel ook en is het licht niet zo fel.

Tips tegen vakantiestress

  • Maak een checklist van wat je allemaal moet voorbereiden. Denk aan zaken zoals een reisverzekering, inentingen en een medicijnpaspoort. 
  • Vertrek niet hals over kop met je hoofd nog op kantoor. Bouw je werkzaamheden enkele dagen rondom vertrek af en plan dat je bij terugkomst rustig aan kunt starten. 
  • Neem bij aankomst op bestemming even de tijd om te acclimatiseren, zeker als je te maken hebt met tijdsverschil en de bijbehorende jetlag. 
  • Ben je op vakantie in een andere cultuur? Go with the flow. In landen zoals Curaçao en Indonesië is het niet ongewoon om twintig minuten op je cappuccino te moeten wachten. Ga je daar vooral niet over opwinden, je krijgt het er alleen maar nog warmer van. Van warme dranken zoals koffie trouwens niet! 
  • De één wordt blij van bruinbakken aan zee, de ander is meer fan van de cultuurdoop en wandeltochten. Communiceer met je reisgenoten, zodat je weet wat je van elkaar verwachten kunt en maak goede afspraken.

Onderwerpen

Algemeen

Indigo

Blog

Nuttige links

Beter met Basis GGZ