Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok
Nieuws > Waarom laten wij onze kinderen niet meer spelen?

Waarom laten wij onze kinderen niet meer spelen?

09 april 2018

Rutger Bergman geeft in een mooie uiteenzetting een duidelijk verhaal weer over het belang van spelen. Niet alleen voor kinderen, maar ook later voor de volwassen. Want zo stelt hij, veel van onze moderne mentale klachten hebben te maken met de zingeving in het leven. We spelen gewoonweg niet meer. Maar dan wel in de breedste zin van het woord. En dat is proberen, ontdekken, je eigen nieuwsgierigheid volgen en creëren. Ons systeem is erop gericht dat wij een zo'n goed mogelijke baan krijgen. Dat wil zeggen, een baan waarbij je zo veel mogelijk verdient.

 

Want laten we eerlijk zijn, geld is een belangrijke factor wanneer wij het over werk hebben. Maar waar komt dat idee toch vandaan? We groeien ermee op. Wie herinnert zich niet zijn schooltijd waarin hij recht moest zitten en hard moest werken. Hoge cijfers halen was het enige doel en dat kon maar op 1 manier. Natuurlijk was er ruimte om te spelen, maar dan alleen in de pauze. Het resultaat? We lijken hierdoor steeds meer op de Baining; het saaiste volk in de wereld. In deze cultuur is werk het belangrijkste dus je werkt, slaapt, eet en werkt weer. Dag in en dag uit. Ergens is het idee ontstaan dat wij kinderen moeten sturen, stimuleren, straffen en belonen om zo zo op het verdere leven voor te bereiden. 

 

Nou zullen wij nooit letterlijk op deze cultuur gaan lijken maar het geestelijke effect, in de vorm van depressie en soortgelijke stoornissen is steeds meer aanwezig in onze samenleving. Mensen hebben gewoon geen idee meer hoe ze hun eigen leven zinvol kunnen maken. En een leven zonder zinnige betekenis, is nou eenmaal saai. Het is de manier waarop wij tegenwoordig hebben leren werken - zonder vrijheid, zonder spel - waardoor wij depressief worden of een burn-out krijgen.

 

Kinderen die vrij kunnen spelen leren het beste. Zonder vast programma, zonder roosters, toetsen en schoolbellen alsof het veredelde fabrieken zijn. Dit hebben wij in het latere leven immers ook niet. Maar ze juist stimuleren in zaken waar ze passie voor hebben. Dat leerkrachten je de ruimte geven om te spelen, te ontdekken en te leren maar je de suring geven zodat je wel op de goede weg blijft. Zo veranderen wij van homo sapiens naar homo ludens; De spelende mens.

 

[Bron: https://bit.ly/2uGu9Ml]

Onderwerpen

Algemeen

Indigo

Blog

Nuttige links

Beter met Basis GGZ