Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok
Nieuws > Examens! Stress! Wat nu!?

Examens! Stress! Wat nu!?

17 mei 2018

De examens zijn net in volle gang. Dit kan veel spanning met zich meebrengen. En dat is helemaal niet erg. Een beetje spanning is heel normaal, zeker wanneer wij bezig zijn met presteren. Het komt echter wel eens voor dat mensen te veel last van deze spanning krijgen tijdens de examens en dan spreken we over examenstress. En dat is echt heel vervelend. Op die manier kan het zo maar zijn dat je niet presteert op je volle vermogen. Maar gelukkig is er ook goed nieuws! ​MIND-psycholoog Jean-Pierre van de Ven geeft je 10 adviezen:

 

1 - Denk positief! In stressvolle situaties krijgen wij vaak gedachtes die helemaal niet meewerken aan het wegnemen van de stress. Dan krijg je de neiging om eerder weg te kruipen en stil in een hoekje te gaan zitten. Zet daar dan meteen een positieve gedachte tegenover! Dat je het wel kan!

 

2 - Stel een aantal basisregels vast! Hou bijvoorbeeld strak vast aan een bedtijd. Genoeg nachtrust is essentieel voor het functioneren van je hersenen. Des te meer uitgerust je hersenen zijn des te beter ze functioneren.

 

3 - Sta jezelf toe om zenuwachtig te zijn voor een examen! Neem de tijd om stil staan bij dit gevoel. Pak even drie minuten om de zenuwen te voelen en dat te accepteren om daarna weer door te gaan met de examens.

 

4 - Leer ontspannen! Ontspannen is iets wat ons 'overkomt'. Het gebeurt wanneer wij onszelf in een positie brengen (bijvoorbeeld buiten in de zon met een boekje erbij!) dat we gaan ontspannen. Dit kan je ook leren op commando te doen. Dat is heel handig tijdens bijvoorbeeld een examen. Voor oefeningen kijk op deze site: https://bit.ly/2KuoEVi .

 

5 - Wees rampgedachten te snel af! Zodra er iets mis gaat, denk dan niet door in een volledige ramp. Een pen vergeten is niet meteen het einde van de wereld!

 

6 - Zoek alternatieven! Vraag bijvoorbeeld eens aan je buurman bij het examen of die misschien twee pennen bij heeft.

 

7 - Spreek jezelf toe met bemoedigende woorden! Maak eens een lijstje met je succesmomenten. Bijvoorbeeld die keren dat je een goed cijfer had! Of dat je een keer gescoord hebt bij het voetballen! Op de momenten dat je het moeilijk hebt kan je dit gevoel naar boven halen om je weer goed te voelen!

 

8 - Wacht! Wanneer je last van spanning hebt kan je het beste ook gewoon even wachten. De spanning neemt vanzelf af naar mate je lichaam geen hormonen meer produceert.

 

9 - Peil je stressniveau! Geef eens een cijfer tussen de 0 en 100 aan jou huidige niveau van stress en doe dit regelmatig. Dan merk je vanzelf dat je stress daalt en dat sommige dingen doen of juist laten een positief effect hebben op je spanning.

 

10 - Vermijd alcohol, koffie en thee! Deze dranken geven een kleine boost waarna er een terugval komt. Daarnaast drogen ze je lichaam uit waardoor je juist slechter presteert!

 

Namens iedereen bij Indigo, succes met jullie examens!

 

Bron: WijZijnMind.nl

Onderwerpen

Algemeen

Indigo

Blog

Nuttige links

Beter met Basis GGZ