Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie. Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren. Weigeren Ok

welkom bij indigo in de regio rijnmond

 

Indigo Rijnmond, onderdeel van de Parnassia Groep, biedt de beste zorg voor psychische klachten, direct en dichtbij én in nauwe samenwerking met u en uw huisarts. Wij werken in deze regio intensief samen met ruim 99 huisartsenpraktijken. Onze medewerkers bieden een samenhangend pakket van preventie, advies en behandeling. Hierdoor is onze zorg kort, efficiënt en gericht op snel herstel. U krijgt zorg in of rondom de praktijk van uw huisarts. Kortdurend (generalistisch) als het kan, langer (specialistisch) als het nodig is.

 

Meer hulp nodig?

Soms heeft u meer zorg nodig dan Indigo kan bieden. Indigo  kijkt samen met u en uw huisarts naar een passende volgende stap. Doordat Indigo Rijnmond onderdeel is van Parnassia Groep, zijn de lijnen naar specialistische zorg kort. Hierdoor kunt u snel geholpen worden. Kijk voor meer informatie op www.parnassiagroep.nl. (of specifiek voor wat wij als Indigo in deze regio kunnen betekenen op: www.indigowest.nl).

HOOFDKANTOOR Indigo Rijnmond

Dynamostraat 18
3083 AK Rotterdam
Telefoon 088 357 19 00
secretariaat@indigorijnmond.nl

Klik op de kaart voor een locatie bij u in de buurt

Zoeken buiten
deze regio

De hulp van Rijnmond

Onze feiten en cijfers
26.000
Clienten
per jaar
8,0
Cliënttevredenheid (2019) Lees verder
5-12 Contact
momenten
gemiddeld
Lees onze nieuwste
feiten en cijfers (2017)

INDIGO RIJNMOND BIEDT:

  • Probleemgerichte behandeling: voor mensen met aanhoudende licht tot matig ernstige psychische problemen. Gedurende het behandeltraject worden de klachten, omstandigheden en de persoonlijke stijl van probleemhantering in kaart gebracht. Van hieruit wordt gewerkt aan een passende persoonlijke stijl om met de betreffende problemen om te gaan.
  • Wij werken met effectief bewezen behandelingen en interventies, zoals cognitieve gedragstherapie en EMDR aan uw klachten.
Download brochures

Maak kennis met onze hulpverleners

Vanaf 1985 werkzaam in de GGZ, aanvankelijk bij RIAGG RNW (sociale psychiatrie en kinder&jeugd), later als medisch psycholoog verbonden aan Erasmus MC Daniel den Hoed met als specialisatie psychosociale oncologie. Daarna werkzaam bij de Vruchtenburg, ambulante psychologische hulp voor (ex) kankerpatiënten. Sinds oktober 2020 bij Indigo.
Vele jaren gewerkt in de Specialistische GGZ zowel klinisch-, ambulant-, deeltijd- als in crisisbehandeling. Alle ervaring die ik daarin heb opgedaan kan ik goed gebruiken in de functie van POH-GGZ.
Ik ben Marike van Horik, geboren in 1984, woonachtig in het leuke dorp Zevenhuizen samen met mijn man en 2 dochters. Ik heb een aantal jaren bij Antes gewerkt als accountmanager en sinds 1 juli 2018 werkzaam bij Indigo Rijnmond als accountmanager verwijzers.
Als psycholoog kijk ik niet naar diagnoses en protocollen maar naar de mens die tegenover mij zit. Samen gaan we aan de slag om dat wat moeilijk is voor iemand een beetje te veranderen. Zodat het wat makkelijker wordt en je weer verder kunt.
Ik ben Miloe, een flexibele en integere verpleegkundige, met nu ongeveer 10 jaar ervaring in de GGZ. Ik houd van gezelligheid, ben eerlijk en heb nooit een ochtendhumeur. Als echte Rotterdamse is “aanpakken” en “doorzetten” mij niet vreemd. Ik stroop mijn mouwen graag op om mijn medemens te helpen om (weer) licht te vinden in donkere tijden
Al onze hulpverleners
Henriette Tebrugge
Kees Bouwman
Peter Swart
Marieke Brouns
Roelie Langbroek
Marike Horik
Relatiemanager huisartsen
''Do'nt work harder, work smarter''
Ellen Stekelenburg
GZ-psycholoog
''Ik help mensen om zichzelf te helpen.''
Miloe Smit
''"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" - Pippi Langkous - ''
Roya Sana
Kirti Crezée
Roland Kalhorn
''De deur van het geluk gaat naar binnen open''
Angelique Donders
Ineke Mierloo
GZ-psycholoog / Kinder en jeugdpsycholoog NIP
Mariëlle Makkus
Suzie Burger

INDIGO NIEUWS & IN DE MEDIA

Nu bij Indigo West gelijk starten! Geen of korte wachttijden

Vanwege de coronatijd is er ruimte bij Indigo West! De wachttijd is nu slechts 1 week voor een intakegesprek en 2 weken voor een behandeling, ongeacht de locatie!

Lees het hele artikel

Afspraken bij Indigo worden omgezet in digitale of telefonische afspraak.

Het beleid van de overheid om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen is er nu op gericht contact tussen mensen zoveel mogelijk te beperken.

Lees het hele artikel

De generalistische ggz heeft nu een eigen handboek

Hoe werk je als professional in de generalistische geestelijke gezondheidszorg (ggz) aan versterking van zelfregie van de patiënt? Indigo presenteert met trots het Handboek generalistische ggz: werken aan zelfregie, een bijzonder specialisme. De auteurs Giel Hutschemaekers, Mirjam Nekkers en Bea Tiemens werken voor het eerst de generalistische werkwijze systematisch en consequent uit voor psychische problemen. Generalistische ggz blijkt een bijzonder specialisme waarin het werken aan zelfregie van de patiënt centraal staat.

Lees het hele artikel

Organisatie

MISSIE

Indigo is een aanbieder in de Basis GGZ en helpt mensen om (meer) grip op hun leven te krijgen. Indigo is direct en dichtbij, gemakkelijk bereikbaar voor hen die dat nodig hebben. We zetten ons in om cliënten, van alle leeftijden en achtergronden, de juiste zorg te bieden. Wij doen dit binnen zo kort mogelijke tijd en op een manier die bij de cliënt past, met behulp van kortdurende individuele contacten, groepsbehandelingen, face-to-face en/of online. 

 

VISIE

Onze visie is dat Indigo de voorloper is op het gebied van community-gerichte Basis GGZ in Nederland. Indigo wil bekend staan om haar effectieve behandelingen, direct en dichtbij, voor grote groepen cliënten uit alle lagen in de maatschappij. Indigo realiseert dat enerzijds door te blijven focussen op het leveren van kwalitatief hoogwaardige behandelingen. Anderzijds door de community-gerichte- aanpak centraal te zetten in haar werkwijze. Met de community-aanpak leggen we de verbinding tussen zorg die wordt gefinancierd vanuit de zorgverzekeringswet en vanuit de gemeenten. De community-aanpak stelt ons in staat om, samen met andere partijen, beleid te ontwikkelen waarmee de grote problemen van gemeenten op het snijvlak van zorg en welzijn doeltreffend worden geadresseerd.

 

HOE ZIET ONZE SAMENWERKING MET HUISARTSEN EN PARTNERS IN DE REGIO ERUIT?

Indigo werkt samen met huisartsen en betrekt indien de patiënt daarmee instemt, de huisarts bij de behandeling. Lees hier verder

 

HOE METEN WIJ CLIËNT TEVREDENHEID EN BEHANDELEFFECT?

Om de resultaten van onze behandelingen te meten maken wij gebruik van de zogenaamde Routine Outcome Monitoring (ROM). Lees hier verder

KLACHTENPROCEDURE
Wij doen ons uiterste best om u te behandelen op een manier die past bij uw wensen en verwachtingen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over uw behandeling bij Indigo. Klachten zijn een signaal dat er iets aan de hand is. Bent u niet tevreden, dan willen we dat graag weten. Blijven rondlopen met een klacht lost niets op en kan uw behandeling in de weg staan.

 

Bespreken of formele klacht indienen?

U kunt uw klacht bespreken en proberen zo met de betrokkenen tot een oplossing te komen. Wanneer dat niet naar tevredenheid verloopt of als u daar geen behoefte aan heeft, kunt u schriftelijk een formele klacht indienen.

 

Indigo Rijnmond is aangesloten op de klachtenregeling van Parnassia Groep.

 

ZORGVERZEKERAARS

Indigo West werkt samen met alle grote zorgverzekeraars in Noord-Holland, Zuid-Holland en de Zuid-Hollandse eilanden.

 

KWALITEITSSTATUUT

Met het kwaliteitsstatuut willen we nog beter waarborgen dat wij naar u luisteren. Dat uw behandeling het beste aansluit bij uw persoonlijke vragen, mogelijkheden, doelen en behoeften. Klik hier voor het volledige kwaliteitsstatuut.

 

Begrijpt u bepaalde informatie niet? Vraag dan vooral bij uw behandelaar door totdat u de informatie begrijpt. Een goede voorbereiding helpt hierbij. Denk daarom vooraf na wat u in elk geval wilt weten – en zet dat desnoods kort op papier. Maak ook gebruik van dit overzicht met voorbeeldvragen.

 

ZORGSTANDAARDEN EN GENERIEKE MODULES
Indigo en Parnassia Groep maken gebruik van verschillende  ggz zorgstandaarden (https://www.ggzstandaarden.nl/)en generieke modules die ontwikkeld zijn. De implementatie hiervan is door de specialismegroepen uitgewerkt binnen de Parnassia Groep. Voor cliënt gerichte informatie over de standaarden, kunt u de website https://www.thuisarts.nl/ raadplegen.

 

Voorbeelden zijn:

https://www.thuisarts.nl/angstklachten/ik-ben-vaak-bang

https://www.thuisarts.nl/somberheid/ik-heb-last-van-somberheid

https://www.thuisarts.nl/hulp-bij-psychische-klachten-bij-volwassenen/ik-heb-psychische-klachten-hoe-ga-ik-daar-mee-om

MEDEZEGGENSCHAP
Indigo Rijnmond heeft als professionele organisatie medezeggenschap hoog in het vaandel staan. Om dit vanuit de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstelling zo goed mogelijk vorm te geven zijn er cliëntenraden en een regionale cliëntenraad. In de regionale raad zitten afgevaardigden uit de diverse cliëntenraden. Gezamenlijk geven zij zo goed mogelijk inhoud aan het begrip medezeggenschap.

 

Indigo Rijnmond is aangesloten op de clientenraad van Parnassia Groep.

 

CLIENTTEVREDENHEID (CQ-INDEX)

Cliënten geven Indigo een 8,0 als rapportcijfer

 

Onze cliënten zijn erg tevreden over de bejegening. Daarnaast zijn zij ook grotendeels tevreden over het samen beslissen en de uitvoering van de behandeling. Bij de schaal samen beslissen is verbetering mogelijk bij de vraag of patiënten informatie gekregen hebben over zelfhulpprogramma’s, cliëntondersteuning en/of patiëntenverenigingen. Klik hier om meer te lezen